Archeologové rozluštili jednu ze záhad Stonehenge

Chemická analýza kostí lidí, kteří byli pohřbeni u Stonehenge, ukázala, že se nenarodili na jihu Británie, ale přicestovali z Walsu, kde byla vytěžena většina kamenů monumentu. Informují o tom vědci v časopisu Scientific Reports.

„Podíl izotopů stroncia v kostech a zubech některých ‚stavitelů‘ Stonehenge ukazuje na to, že žili nebo se narodili na západu Walsu. Tam byly vytěžený znamenité modré kameny, kterými byla zahájena stavba prvních částí tohoto monumentu,“ oznámil Rick Schulting z Oxfordské univerzity.

Před třemi lety geologové prozkoumali chemické a minerální složení modrých kamenů, které leží v centrální části Stonehenge. Nakonec došli k závěru, že na jih Anglie byly dovezeny ze západní části Walsu.

Podíl izotopů stroncia a těžkého kyslíku-18 ve sklovině zubů a v kostní tkáni člověka dokáže určit, kde se daný člověk narodil a kde následně žil.

„Náš objev zdůrazňuje důležitost opakovaného prostudování starých archeologických kolekcí. Tyto ostatky byly u Stonehenge nalezeny expedicí plukovníka Williama Howleyho ve 20. letech 20. století. Nedostaly se do muzea, ale plukovník je předvídavě opět pohřbil u památníku a označil nový hrob „stavitelů“ monumentu, což nám umožnilo jejich vykopání a prozkoumání moderními technologiemi,“ uzavírá Schulting.