Být stále mlád? Vědci našli způsob, jak zastavit vypadávání vlasů

Vědci z Univerzity Johnse Hopkinse ve Spojených státech prokázali, že syntetická sloučenina D-PDMP může zastavit ztrátu vlasů, uvádí portál Eurekalert.

Předchozí studie ukázaly, že dieta bohatá na tuky a cholesterol zvyšuje riziko plešatosti, šednutí a zánětu kůže. Podle vědců sloučenina, kterou vyvinuli, zastavuje syntézu glykosfingolipidů, které jsou součástí buněčných membrán. Ve velkém množství se nachází v keratinocytových buňkách, které pomáhají regulovat pigmentaci očí, vlasů a kůže.

Aby zjistili, jak narušení funkce glykosfingolipidu ovlivňuje tělo, vědci geneticky modifikovali myši vývojem aterosklerózy. Od věku 12 týdnů některé z nich dostávaly stravu bohatou na tuky a cholesterol, ostatní dostávaly obvyklou stravu. V první skupině byla ve srovnání s druhou skupinou výraznější ztráta chlupů, ztráta pigmentace a poškození kůže.

Od 20. do 36. týdne experimentu byly myším podávány různé dávky D-PDMP. Příjem této látky umožnil snížit zánět kůže u zvířat z první skupiny bez změny stravy. Navíc se jejich srst a její barva začaly zotavovat.

Vědci zdůrazňují, že sloučenina, kterou vytvářili, jen čeká na testování na lidech. Výsledky experimentu však podle jejich názoru umožní nastínit způsoby boje proti vypadávání vlasů.

„Je zapotřebí další výzkum, ale výsledky ukazují, že přípravek, který jsme vyvinuli, může být potenciálně použit k boji proti onemocněním, jako je psoriáza, stejně jako léčba zranění způsobených cukrovkou nebo plastickými operacemi,“ uvedl jeden z autorů studie, profesor Univerzity Johnse Hopkinse Subroto Chatterjee.