El Mundo: Kim Čong-un dal přednost kosmetice před raketami

Severní Korea se snaží o rozvoj vlastní výroby kosmetiky v naději zopakovat světový úspěch Jižní Koreje, píše list El Mundo. V čele tohoto úsilí stojí vůdce Kim Čong-un, který se osobně věnoval problému výroby kosmetiky a požádal, aby dosáhla zahraniční úrovně.

Vůdce Severní Koreje Kim Čong-un se snaží zopakovat světový úspěch jihokorejské kosmetiky s pomocí dvou továren, v metropoli Pchjongjangu a v městě Sinuidžu na hranici s Čínou, píše El Mundo.

V Severní Koreji, kde vládne názor, že vůdce má neomezené znalosti a ví o ženské kráse stejně tolik jako o raketách, nezdobí vchod do pchjongjangské kosmetické továrny nic jiného než freska jednoho z bývalých vůdců, Kim Čong-ila.

Nicméně se značně liší od obvyklých zobrazení severokorejských vůdců obklíčených vojenskými atributy, dělníky nebo dětmi, připomíná španělský list. Na této fresce je Kim Čong-il zobrazen s krémy, zubní pastou a šampóny. Nad průčelím budovy skví nápis „Vždy ve službách národa.“

Zatímco na zdích každé jiné kosmetické továrny mají reklamu vlastního zboží, převládá v Severní Koreji „ideologie nad sílou a leskem, který dodá vašim vlasům nový šampón.“

Právě proto je povinnou součástí prohlídky továrny muzeum věnované návštěvám Kim Čong-una a Kim Čong-ila. Muzeum je plné obrovských podobizen vůdců, kteří si přičichnou k mýdlu, nebo prohlížejí krémy. Každý obraz má pozlacený rám. Jsou tu také vitríny se židlí, skleničkou a více než desítkou flaštiček s místními výrobky.

„Tento krém, toto mýdlo a tuto 200 ml flaštičku šampónu viděl maršál Kim Čong-un 28. října 2017,“ stojí nápis pod vitrínou.

Továrny v Pchjongjangu a Sinuidžu názorně ukazují, jak mocně se zakořenila utkvělá myšlenka Kim Čong-una o rozvoji tohoto odvětví. Možná proto, aby se pokusil o obnovu ekonomického růstu v zemi, možná proto, aby zlikvidoval vliv jihokorejské kosmetiky na severokorejské obyvatelstvo, předpokládá list.

Stojí za pozornost, že i když Severní Korea několik posledních měsíců tvrdí o opaku, jsou zdi výrobních hal plné nápisů: „Pevně podporujeme jadernou moc, abychom vybudovali socialistický stát.“

Severokorejští vůdci neprojevují poprvé zájem o toto výrobní odvětví. První, kdo na něj upozornil, byl Kim Ir-sen, který krátce před rozpoutáním Korejské války nařídil vybudování továrny v Sinuidžu.

„Dokonce v době hladu v KLDR (v letech, kdy hlady umřely stovky lidí) pokračoval vrchní vůdce Kim Čong-il vyčleňovat velké prostředky na tuto továrnu. Právě ten nám řekl během návštěvy v roce 2003, abychom rozvíjeli naši produkci, aby se země zdála civilizovanější, a lidé by byli šťastnější,“ uvádí list slova zaměstnance pchjongjangské továrny.

Nedávný vzestup v rozvoji výroby kosmetiky v KLDR je, podle mínění autora článku, spojen s osobní iniciativou Kim Čong-una, poněvadž rozvoj severokorejského hospodářství závisí vždy na iniciativách vůdců této země.

Podle slov jednoho zaměstnance továrny, předal jim Kim Čong-un v roce 2015 138 výrobků značky Chanel, Estee Lauder, Gucci a Shiseido a požádal, aby severokorejská produkce byla lepší.

„Prozkoumali jsme a vylepšili naše výrobky, dosáhly této úrovně a dokonce překročily tyto značky,“ domnívají se v pchjongjangské továrně.

Místní kosmetika se již objevila na pultech obchodů v pěti zemích: v Rusku, Číně, Íránu, Austrálii a na Kypru.

V Severní Koreji přitom trvají na převaze místní kosmetiky nad jihokorejskou. Je, například, poměrně levná.

El Mundo připomíná, že po poslední návštěvě vůdce začali kupovat severokorejské krémy dokonce muži, i když dříve „byli velmi ostýchaví.“


Není zde článek celý?