Uděláme Česko bohatší, slibuje ANO. Přiznává však jen vlastní selhání

Prostě to nezabralo. Adriana Krnáčová jako pražská primátorka končí | FOTO: ČTK

Hnutí ANO zahájilo volební kampaň sloganem „Uděláme Česko bohatší“, navazujícím na heslo „bude líp“. Některým je už dnes, v čele s premiérem a jeho Agrofertem. ANO považuje za hlavní problém dopravu a nedostatek bytů. Tím však jen přiznává vlastní selhání, zejména v Praze.

Andrej Babiš odstartoval za účasti několika kandidátů ANO na primátory v největších městech kampaň do komunálních a senátních voleb sérií slibů a ambiciózních plánů. Stejně jako před čtyřmi lety, kdy protestní hnutí kandidovalo poprvé, a má proto co obhajovat.

Investice klesly

Premiér mediálně „prodal“ výjezdy jeho první jednobarevné vlády do krajů s obvyklou demagogií, že „poprvé v historii zmapovala potenciál investic“. Jako by vytvářel iluzi, že se do této doby v České republice téměř neinvestovalo. Pravý opak je pravdou a investice váznou právě za vlád s účastí a přímou odpovědností hnutí ANO. Stále jsou dokonce nižší, než v době ekonomické krize.

ANO považuje za hlavní problém dopravu, výstavbu infrastruktury a nedostatek bytů. To vše měli v uplynulých čtyřech letech v rukou primátoři a ministři v jeho dresu. Kritika zoufalého stavu investic je tedy ve skutečnosti přiznáním tragického selhání Babišových „odborníků“, kteří měli dát zemi po dlouholeté nadvládě politických „nemehel“ do pořádku.

Toto „mapování potenciálu investic“ znamená sliby v řádu desítek miliard, jež lze v porovnání se skutečnou výkonností sestavy ANO považovat za pokračování nereálných snů a vizí. Ostrý kontrast předvolebních vějiček „prostě to zařídíme“ a reality se projevuje hlavně v Praze, která je pro šéfa ANO ve volebním výsledku klíčová.

Krnáčová to nezařídila

Lídr hnutí ANO na post pražského primátora Petr Stuchlík, který byl na kandidátku dosazen direktivně Babišem za podivných okolností na poslední chvíli, se na tiskové konferenci zastal Adriany Krnáčové.

„Paní primátorka nastoupila v situaci, kdy to neměla jednoduché. Povedlo se jí více projektů, než se obecně soudí. Uškodila si nepříliš šťastnou komunikací,” uvedl, čímž zřejmě narážel na výroky o „zpovykaných Pražácích“ v době kolabující dopravy z důvodu nepromyšlených oprav městských komunikací.

Stuchlík náhle slibuje 40 miliard korun na městský dopravní okruh, jehož výstavba za primátorování Adriany Krnáčové zamrzla, stejně jako drtivá většina dalších velkých investic. Najednou to půjde a znovu to „prostě zařídíme“?

„Praha je bohaté město, ale pro řadu lidí to tak nevypadá,“ tvrdí Stuchlík. Proto chce „vrátit Praze její hrdost a její bohatství“. Horší známku působení Krnáčové vystavit nemohl.

„Jaký je klíčový problém? Doprava, doprava, doprava,“ odpověděl si sám, čímž završil hodnocení debaklu působení zástupců ANO na pražském magistrátu.

Kdo může za kolaps doprav?

Doprava v Praze je skutečně problém, který vyvstal zvláště poté, co magistrát poprvé letos v březnu přistoupil k sérii špatně zkoordinovaných oprav komunikací a uzavírek, komplikujících život nejen řidičům projíždějícím Prahou, ale místy i cestujícím v MHD. Zpočátku se vytvářely dlouhé kolony nejen aut, ale i tramvají.

Tehdy primátorka nezkritizovala neprofesionální práci svých podřízených v čele s radním Petrem Dolínkem (ČSSD), ale pražské řidiče. To bylo ještě v době, kdy hodlala obhajovat svůj post. Její vyjádření vyvolalo pobouřené reakce. „Paní primátorka by měla víc zvažovat, co říká. A měla by dopravní situaci v Praze začít osobně řešit,“ přisadil si i Babiš a její politický osud byl definitivně zpečetěn.

Jeho apel však nepadl na úrodnou půdu. Počátkem července zahájil magistrát další vlnu oprav současně na deseti významných trasách i v centru Prahy, která svým rozsahem ještě překonala jarní šílenství. Negativní reakce byly tak prudké, že pražská Technická správa komunikací upravila plán a některé uzavírky odložila.

Přisadil si i Ťok 

Situace je o to komplikovanější, že se do hektických oprav na všech příjezdových tazích do Prahy pustilo i Ředitelství silnic a dálnic, podřízené ministerstvu dopravy v čele s Danem Ťokem, což vyvolalo ostrou kritiku i dopravních expertů.

„Co lze jenom těžko pochopit, že všechny práce na dálnicích kolem Prahy letos probíhají souběžně! Kvůli tomu není z města prakticky úniku a příjezdy i výjezdy se zbytečně prodlužují. Roste nejen stres za volantem, ale také spotřeba vozů a emise,“ uvádí Ústřední automotoklub. Hlavní vinu kladou dopravní experti tragické koordinaci prací magistrátem a resortem dopravy.

Vedení hlavního města však trestuhodně zaspalo i jinde, mimo jiné ve výstavbě Pražského a Městského okruhu a velkokapacitních záchytných parkovišť na okraji města. Odpovědnost přitom v radě dominující ANO nemůže alibisticky shazovat jen na koaliční Zelené, destruktivně blokující územní rozvoj. Neexistuje jednoduchý svět, že za vše dobré může primátor nebo premiér, a za vše špatné mohou jejich spolupracovníci.

Totéž platí pro bytovou výstavbu, kde mimo jiné rigidní přístup pražského magistrátu vedl k prudkému zvýšení cen bytů. ČNB současně zpřísňuje podmínky hypoték, což nevyřeší masivní dotace do sociálních bytů pro některé cílové skupiny.

Líp jen pro někoho

Přesto se najdou firmy a jednotlivci, pro které slogan „Uděláme Česko bohatší“ platí už dnes. Zatímco mnozí jsou na tom pořád stejně nebo i hůř, premiér Andrej Babiš za dobu svého působení ve vládě svůj osobní majetek zdvojnásobil na 87 miliard korun.

Podobně se daří i Agrofertu, který mu dnes ve svěřeneckém fondu střeží jeho nejbližší spolupracovníci a rodinní příslušníci. Zdvojnásobil se mu objem státních penězovodů v podobě provozních a investičních dotací.

Zatímco v letech 2010 až 2013 jich dostal za celkem 3,3 miliardy korun, v letech 2014 až 2017 už tento vítaný přísun z kapes plátců daní stoupl na 6,7 miliardy. V téže době získal nové veřejné zakázky a obchodní smlouvy se státem v miliardových objemech.

Hnutí ANO je skutečně nejlepší ve vršení slibů a manipulativních kampaní. Pokud bude Česko bohatší, tak hlavně díky aktivitám podnikatelského sektoru, pokud jej vláda nebude dusit umělým zvyšováním mzdových nákladů a další byrokracií. Jinak bude zase líp jen někomu a je jasné, komu především.

.

Není zde článek celý?