Je tohle ruský vrtulník budoucnosti? Unikly snímky revolučního bitevního Kamova (FOTO)

Velkou pozornost vzbudily v uplynulých dnech na specializovaných diskusních fórech snímky konceptu ruského vysokorychlostního úderného a průzkumného vrtulníku budoucnosti. Pokud se jej podaří dotáhnout do reálné podoby, bude nový stroj znamenat doslova revoluci.

Snímky z prezentace výstupů programu nazvaného Perspektivní bojový vrtulník (Перспективный боевой вертолет) se na světlo světa nedostaly oficiální cestou – a není ani jasné, zda šlo o „pirátský“, či naopak řízený únik obrazových informací. To, co zachycují, je každopádně mimořádně zajímavé: je na nich vyobrazen koncept originálně řešeného „hybridu“ vrtulníku a letounu z dílny konstrukční kanceláře Kamov.

Koncept přitom prezentuje sám šéfkonstruktér Sergej Viktorovič Michejev, „otec“ dlouhé řady úspěšných sovětských a ruských konstrukcí včetně úderného Ka-50 a jeho dvoumístné průzkumně-bitevní verze Ka-52, která se velmi osvědčila na syrském bojišti.
Koncept má podle všeho představovat nástupce zmíněného „Alligatora“, s nímž nezapře svoji příbuznost – podobu lze vysledovat zejména z řešení přední části s radiolokátorem a dvoumístnou kabinou osádky. Za ní následuje dlouhý trup (celkově přes 14 metrů) s pohonnou soustavou tvořenou dvěma perspektivními pohonnými jednotkami a masivními koaxiálními protiběžnými rotory.
Nápadným znakem nového vrtulníku je rozměrné šípovité křídlo s lomenou náběžnou hranou a kachními plochami, tj. řešení dosud v praxi použité výhradně u letadel s pevným křídlem. Díky značnému vztlaku a použití pravděpodobně kombinovaného pohonného systému má stroj podle uniklých informací dosahovat rychlostí až 700 km/h.
To je trojnásobek cestovní rychlosti současných vrtulníků a je to také výrazně více, než je plánováno pro budoucí americké vysokorychlostní vrtulníky vyvíjené v rámci programu Future Vertical Lift, resp. Future Attack Reconnaissance. Pro ilustraci lze rovněž uvést, že zmíněný parametr je srovnatelný s operačními rychlostmi amerického letounu přímé palebné podpory Fairchild A-10 Thunderbolt II.

Rozměrná spodní část trupu vyvíjeného ruského vrtulníku má sloužit jako vztlakové těleso a současně jako prostor pro vnitřní zbraňové závěsníky; koncept na obrázcích z prezentace „nese“ osm střel kategorie Vichr nebo Hermes dlouhého dosahu.
Zajímavá je také skutečnost, že Kamov zamýšlí vývoj průzkumného a úderného vrtulníku kategorie Ka-52 a současně víceúčelového (transport/utility) stroje třídy UH-60 Black Hawk, kdy oba typy budou postaveny na stejném základě a budou sdílet významné množství konstrukčních prvků a technologií. Stejný přístup zvolilo v rámci programů budoucích vrtulníků amerických ozbrojených sil konsorcium Sikorsky – Boeing (viz video).
Zůstává samozřejmě otázkou, zda a případně kdy se koncept dočká zhmotnění. V situaci, kdy se Rusko po přechodu na tržní ekonomiku čím dál více potýká s následky privatizace a devastace vědecké a materiálně-technické základny SSSR, se ukazuje jako problematický vývoj a start sériové výroby nejen zcela nových typů vrtulníků či letadel (Il-112V), ale i dotažení vývoje těch typů, které byly sice vyprojektovány už v sovětské éře, ale rozpad SSSR je zastihl příliš brzy (Ka-60/62, Mi-38 aj.).
Na druhou stranu je nyní zřejmé, že navzdory všem těmto komplikacím v Rusku pokračuje vývoj mnohem ambicióznějších vrtulníkových projektů, než byl poměrně konvenčně řešený demonstrátor PSV (перспективный скоростной вертолет). Znamená to, že Rusko vývoji těchto bojových prostředků přikládá značný význam, což může – s pohledem na legendu sovětské konstruktérské školy před projekčním plátnem – naznačovat nadějné vyhlídky tohoto programu.

Geo, Eurasia.cz
Foto: Airbase.ru

loading…

Není zde článek celý?