Vědci oznámili, kdy zanikne vesmír

Vesmír bude existovat ještě přibližně 140 miliard let, což je 10krát více než je věk pozorovaného světa, který činí asi 13,8 miliard let. Průzkum mezinárodního týmu vědců byl zveřejněn v elektronické knihovně arXiv.org a byl publikován v časopise Publications of the Astronomical Society of Japan. O celé události píše japonský deník Asahi Shimbun.

K těmto závěrům odborníci dospěli, když pomocí kamery HSC (Hyper Suprime-Cam) teleskopu Subaru pozorovali asi deset milionů galaxií. Konkrétně vědci pozorovali rozdělování temné hmoty a temné energie, které představují více než 95 % energetické hmoty pozorovaného světa. Vědci pracovali v rámci standardního kosmologického modelu ΛCDM (Λ Cold Dark Matter) a odhadli tempo rozpínání se vesmíru. Ukázalo se, že toto tempo je o něco pomalejší, než si původně mysleli, uvádí Asahi Shimbun.

V tiskové zprávě observatoře Subaru se uvádí, že toto pozorování vědcům umožnilo získat podrobnou trojrozměrnou mapu rozdělení hmoty ve vesmíru a data získaná z evropského vesmírného teleskopu Planck upřesnila omezení parametrů ΛCDM.

V červenci vědci simulovali možný zánik vesmíru. Před třemi lety představili jejich kolegové nové argumenty, které pojednávaly o tom, že pozorovaný svět zanikne za 22 miliard let, a to v důsledku Velké trhliny (The Big Rip).