Vědci u lidí objevili nečekané rysy neandrtálců

Vědci z americké Stanfordovy univerzity zjistili, že geny, které zdědili současní lidé od neandrtálců, poskytovaly ochranu před viry. To vysvětluje skutečnost, proč se archaické DNA lidí zachovalo v genomu Homo sapiens až dodnes. Píše se to v tiskové zprávě publikované na portálu Phys.org.

Je obecně známým faktem, že dvě procenta genomu Evropanů a Asiatů tvoří neandrtálské DNA, což poukazuje na jakési křížení těchto dvou druhů. K prvním kontaktům mezi nimi došlo asi před sto tisíci lety, když Homo sapiens opustil Afriku. Do té doby žili neandrtálci za hranicí afrického kontinentu stovky tisíc let a jejich imunita se velmi dobře přizpůsobila virům v Evropě a Asii.

Vědci testovali sekvenci nukleotidů u více než 4 500 lidských genů, které souvisely s ochranou proti virům, na shodu s DNA neandrtálců. Bylo objeveno asi 152 částí DNA, které jsou přítomny v genomech obou druhů.

Vědci prokázali, že proteiny, které jsou kódovány zděděnými geny neandrtálců, jsou schopny vzájemně působit s takovými RNA viry, jako je HIV, chřipkové viry typu A a žloutenka typu C. Toto specifické DNA dokázalo čelit infekcím, když moderní člověk opustil Afriku a začal osidlovat Eurasii.