Smrt Zemanova lékaře v Číně. Mediální smršť krok za krokem

Miloš Zeman s čínským prezidentem Si Tin-pchingem | FOTO: Twitter J.Ovčáčka

Médii i sociálními sítěmi aktuálně rezonuje tragická událost, k níž došlo během návštěvy prezidenta Zemana v Číně. Nečekané úmrtí lékaře. Pozoruhodnější než sama tato skutečnost je ale to, se po jejím zveřejnění rozpoutalo.

Co se zcela nepochybně stalo

Prezidentský speciál s Milošem Zemanem na palubě, mířící v úterý 6. listopadu z Číny do Česka, odstartoval bez jednoho člena delegace. Lékař Petr Halata v Číně zemřel, byl nalezen mrtev ve svém hotelovém pokoji v Šanghaji.

Co vyšlo v médiích

V médiích se zpráva, poněkud překvapivě, ocitla až po třech dnech, v pátek 9. listopadu. A okamžitě vyvolala ohromné pobouření. Z článku, který uveřejnily např. servery iDNES a Lidovky z „Babišovy“ Mafry a mnozí další převzali, totiž vyplynulo, že letadlo odstartovalo, aniž by kdokoli z delegace měl v té době tušení o tom, co se s doktorem Halatou stalo, kde je a proč se nedostavil ani k odjezdu kolony na letiště, ani posléze k letadlu. Navíc článek zmiňoval lékařovy zdravotní potíže, o nichž údajně mluvil.

Dále se v článku podepsaném iDNES.cz/ ČTK psalo:

„Zeman se ze třídenní cesty do Číny vracel v úterý po poledni tamního času. Na palubě vládního speciálu se před odletem zjistilo, že Halata sice ráno odevzdal pas, ale už nedorazil na odjezd kolony vozidel, která vezla hlavu státu a další členy delegace z hotelu na letiště.

Protože se s ním nedokázal nikdo z dalších členů delegace telefonicky spojit, po zhruba dvacetiminutovém čekání letadlo Šanghaj opustilo. S informací přišel server Lidovky.cz, kterému ji potvrdil mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.“

Článek převzal server Aktuálně.cz, kde byl ještě v sobotu 10. 11. v 16.00 (v době dokončení tohoto článku) s „podpisem“ ČTK k vidění v této verzi, a možná je nezměněn stále.

Zpráva tak logicky budila dojem, že se nikdo z prezidentské delegace příliš neobtěžoval se zjišťováním, co se šestašedesátiletému muži, který si stěžoval na zdravotní problémy, přihodilo. Nedostavil se, nezavolal, telefon nebral, tak odletěli, aniž by tušili, že tou dobou leží v hotelu mrtev. Přesně takhle to působilo. Není tedy divu, že se sociálními sítěmi i diskuzemi pod články začaly vzápětí šířit znechucené a krajně rozhořčené komentáře.

Co se vzápětí rozpoutalo

Ke kritice a k odsouzení takového počínání se vcelku pochopitelně přidali i někteří politici. Reakce Zemanova mluvčího Ovčáčka na sebe nenechala dlouho čekat. Jen byla tentokrát ještě útočnější a vulgárnější, než jak jsme u něj normálně zvyklí. Gejzír sprostot – dobytek, svině, prase – létal z Twitteru pana ředitele Tiskového odboru Kanceláře prezidenta republiky na všechny strany. Při tom stačil Ovčáček ještě vyhlásit bojkot serveru iDNES. Ten ale odvolal hned poté, co redakce článek poslušně přepsala.

Předešlý text zůstal nezměněný (viz předchozí screen), ale na místě, které vzbudilo tolik odporu a vášní, místo původního vyjádření nyní čteme něco docela jiného:

„Po přepočítání cestujících v letadle jsme začali pátrat, kde lékař je. Na naši žádost bylo zahájeno hledání v hotelu. Bohužel, lékař byl nalezen mrtev. O součinnost jsme ihned požádali diplomaty ČR v Šanghaji,‘ reagoval na Twitteru prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček. Letadlo poté odletělo.“

Podle nové verze v přepsaných článcích tedy k žádnému pochybení nedošlo, lékař nebyl zanechán bez zájmu, bez pomoci a bez dokladů v cizí zemi, aniž by se o něm co vědělo. Není co řešit. Nebo ano?

Co stále budí pochyby

Pokud tedy nikdo nepochybil a vše se odehrálo tak, jak mezi nadáváním do sviní uvádí tiskový mluvčí Ovčáček, jednalo se přece pouze o tragickou událost, jaké se ale bohužel dějí. Pak ovšem těžko vidět důvod, proč tato smutná zpráva nebyla normálně oznámena hned v úterý nebo nejpozději druhého dne, ve středu. Prezidentský lékař snad není osobou tak nedůležitou a lékaři na cestách s hlavou státu určitě neumírají tak často, aby nestálo za to o tom informovat.

Proč se čekalo až do pátku, kdy zpráva ještě ke všemu vyšla v dost znepokojující podobě?

Kde redaktoři z Lidovek případně z ČTK přišli k informacím, které uvedli v původní verzi?

A co vlastně – jak původně napsali – jim Jiří Ovčáček potvrdil? Viz výše: „S informací přišel server Lidovky.cz, kterému ji potvrdil mluvčí Hradu Jiří Ovčáček.“

Pokud si to novináři z Lidovek všechno vymysleli, tak co je k tomu vedlo?

Co si o tom všem tedy myslet a čemu věřit? Zvlášť když je dávno smutnou zkušeností, že kdykoli začne hradní mluvčí hystericky nadávat a metat kolem sebe urážkami, bývá za tím snaha něco nevábného zakamuflovat a „ukřičet“.

Sotvakdo se tudíž může divit, že pochybnosti přese všechno zůstávají. A to, i kdyby prezidentův mluvčí vynadal do prasat všem.

Právě v této době potřebujeme nezávislá média. Podpořte nás prosím a objednejte si předplatné Revue FORUM ZDE. Děkujeme!

Není zde článek celý?