Vědci objevili gigantickou „fontánu“ v centru galaxie

Astronomové poprvé objevili supervelkou černou díru tvořící uzavřený cyklus ze studeného molekulárního plynu, který je vyvrhován a klesá zpátky, píše Science Alert.

Černá díra se nachází v centru galaxie Abell 2597 ve vzdálenosti jedné miliardy světelných let od Země.

„Je to možná první systém, ve kterém jsme dokázali najít jasné důkazy jak přítoku studeného molekulárního plynu do černé díry, tak jeho odtoku proudu plazmatu,“ cituje portál Granta Tremblaye z Harvardského Smithsonova astrofyzikálního ústavu.

Science Alert upřesňuje, že plyn nepramení samozřejmě ze samotné černé díry. Gravitace díry ho přitahuje, kvůli čemuž vzniká akreční disk přitahující k sobě další částice plynu. Některé z nich se nacházejí na pólech disku a vytvářejí mocné proudy pohybující se téměř rychlostí světla.

Pak se hmota vrací do krabí mlhoviny v centru galaxie, která živí akreční disk. Po ochlazení horkých proudů dochází ke kondenzaci plynu, pak vznikají oblaka z molekul kysličníku uhelnatého, jež potom směřují k černé díře, a cyklus začíná zase od začátku.