Vědci objevili nečekané stopy po starém kataklyzmatu

Vědci z Kansaské univerzity objevili obrovský kráter na severozápadě Grónska, který vznikl v důsledku pádu asteroidu o šířce jednoho kilometru. Popis nálezu je uveřejněn v časopisu Science Advances.

Kráter pod ledovcem Hiawatha je jedním z 25 největších kráterů na zemi. Také se ze všech astronomických problémů podobné velikosti nejlépe zachoval. Asteroid, jehož pád způsobil vznik kráteru, narazil na zem rychlostí 20 km za sekundu, jeho průměr činil přibližně 1,5 km. V okamžiku nárazu vznikla dutina ve tvaru číše o průměru 20 km a hloubce 7 km, která se zničila během minuty a zanechala kráter. Přitom se roztavilo a vypařilo až 20 kilometrů kubických horniny. Je to ale předběžný odhad, poněvadž není přesně známo, bylo-li místo pádu v okamžiku nárazu pod ledovcem.

Podle názoru vědců vznikl kráter Hiawatha v pleistocénu, geologické epoše, jež začala před 2,5 milionem let a skončila před 12 tisíci lety. Avšak i tento předběžný odhad potřebuje potvrzení. V každém případě ale nemohl pád takového velkého asteroidu pro severní polokouli nemít těžké ekologické následky.