7 mýtů o zdraví, které moderní vědci vyvrátili

Pseudovědecké mýty se nedají jen tak snadno nahradit skutečnými fakty. Portál AdMe.ru však našel 7 běžných mylných představ, které jsme zvyklí brát jako vědecké fakty.

1. Lepek je špatný pro zdraví.

Vědci porovnali více než 650 bezlepkových výrobků s jejich tradičními protějšky a zjistili, že bezlepkové obsahují více kalorií, cukru, tuku a méně bílkovin. Existují lidé, kteří mají jíst bezlepkové potraviny, protože jsou alergičtí nebo mají celiakii a gluten může poškodit jejich tenké střevo (přibližně 1 ze 100 lidí na světě). U zdravých lidí může omezení množství celých zrn ve stravě zvýšit riziko srdečních onemocnění.

2. Aktivované uhlí pomůže s kocovinou

Příznaky kocoviny se vyskytují proto, že alkohol v játrech se mění na toxický acetaldehyd, po kterém vstoupí alkohol do krve. Aktivovaný uhlík váže toxiny v lidském těle kvůli adsorpci a přispívá k jejich rychlému odstranění střevy, ale je účinný až v první hodině po otravě. Vázat něco v žaludku ráno je nesmyslný krok.

Chcete-li zmírnit bolesti hlavy, můžete vypít nesteroidní protizánětlivé léky, jako je ibuprofen nebo naproxen (ne samotný paracetamol: neslučuje se s alkoholem) a pít hodně vody.

3. Existují produkty s negativní hodnotou kalorií

Celer, grapefruit, brokolice, rajčata a okurky jsou často nazývány produkty s negativním obsahem kalorií, ale neexistují žádné vědecké důkazy, které by tuto myšlenku podpořily. Navzdory skutečnosti, že jde o nízkokalorické potraviny (od 7 do 30 kcal na 100 g), aby je tělo mohlo trávit, potřebuje ještě méně energie. To je způsobeno tím, že obsahují spoustu vody a vláken, takže na jejich zpracování potřebuje tělo málo energie.

4. Nepijte při jídle

Voda konzumovaná během jídla pomáhá vypláchnout částice snězené večeře do jícnu a poté do žaludku, rozbíjí velké kusy jídla a také usnadňuje přístup kyselin a enzymů k částicím potravy. Zředí enzymy žaludečních šťáv, ale to nezasahuje do práce žaludku. Samotný žaludek může regulovat složení žaludeční šťávy a sklenice vody vypitá při jídle tomuto procesu pouze pomáhá.

5. Barové mýdlo přenáší bakterie

Mýdlo nepřenáší infekce. Dokonce i když si člověk s virem Ebola umyje ruce, kus mýdla zůstane bezpečný. Vědci provedli experiment. Speciálně infikovali ruce bakteriemi, umyli si ruce a stejný kousek mýdla dali dalšímu účastníkovi experimentu. Ve výsledku nenašli žádné bakterie na rukou tohoto účastníka.

6. Antiperspiranty jsou nebezpečné

Antiperspiranty působí díky tomu, že hliníkové soli ucpávají póry, ze kterých vychází pot. V 60. letech se věřilo, že hliník způsobuje Alzheimerovu chorobu. Mezinárodní asociace Alzheimerovy choroby uvádí, že studie nepotvrdily předpoklad, že hliník hraje roli při příchodu Alzheimerovy nemoci, což znamená, že nemá smysl nepoužívat antiperspiranty.

Také lidé jednu dobu věřili, že antiperspiranty způsobují onemocnění ledvin. Tento mýtus byl vyvrácen vědci z Národního fondu ledvin. Vysvětlují, že není možné absorbovat dostatek hliníku přes kůži tak, aby to poškodilo ledviny.

Hliník a parabeny v antiperspirantech spojovali také s rakovinou prsu. Tento mýtus byl vyvrácen odborníky z amerického Národního institutu onkologie a Národní onkologické společnosti.

7. Každý den musíte udělat 10 tisíc kroků.

10 tisíc kroků je absolutně svobodná cifra, která byla vynalezena v Japonsku, aby modernizovali krokoměr v polovině 60. let. Pro osoby s chronickými nemocemi, starší osoby, osoby s diabetem a osoby, které jsou zvyklé na sedavý životní styl, může mít prudké zvýšení aktivity negativní účinky. Některé studie ukazují, že stačí ujít alespoň 5-8 tisíc kroků za den k udržení dobrého zdraví. Vědci, kteří se pokusili vypočítat přesně požadovaný počet kroků, tvrdí, že je třeba usilovat o číslo 7,5 tisíc kroků denně.


Není zde článek celý?