Hnutí ANO v průzkumech nejlépe boduje u STEM, dvorní agentury ministerstva financí

V posledních dnech se objevilo několik průzkumů mapujících voličské nálady kolem aféry Andreje Babiše mladšího. Jednoznačně nejlépe vyšlo hnutí ANO u agentury STEM, která je však ve střetu zájmů. Pracuje pro ministerstvo financí a podílí se na jeho propagandě.

Po vzedmutých emocích přišel čas pro minutu slávy volebních průzkumů a jejich interpretací. Věcná podstata závažného skandálu kolem maření vyšetřování kauzy Čapí hnízdo ustupuje stranou. Je přitom pozoruhodné, jak zásadně se odlišují výstupy agentury STEM Jana Hartla.

STEM: Nejvíce hlasů ANO, největší náskok

Podle volebního modelu STEM má hnutí ANO ve srovnání průzkumů tří agentur zdaleka nejvyšší preference (35,7 procenta), zatímco jeho hlavní pronásledovatelé mají nejméně (Piráti 13,1 procenta, ODS 12,4 procenta). Dlužno však dodat, že v tomto směru jde u této agentury o charakteristický a setrvalý jev.

Jelikož zbývající strany, které by se podle tohoto průzkumu dostaly do sněmovny (KDU-ČSL, ČSSD, SPD, KSČM), obdržely od 5,1 do 7,6 procenta hlasů, vyšla Hartlovi pro hnutí ANO pohodlná většina 95 poslaneckých mandátů, tedy téměř jednobarevná vláda. Současná vládní koalice s ČSSD a KSČM by dokonce dosáhla na ústavní většinu (124 mandátů). Krása střídá nádheru.

Není divu, že zrovna tento průzkum byl na facebookovém profilu hnutí ANO euforicky sdílen v pěti statusech. Nelze se ale také divit, že stranou zájmu Babišových marketérů zůstává skutečnost, že zbývající agentury takové výsledky ANO nepotvrdily, i když i u nich si vylepšilo bilanci.

Kantar CZ: Růst ANO i pravého středu

Podle průzkumu agentury Kantar CZ pro Českou televizi sice ANO rovněž narostlo na 32,7 procenta hlasů, ale tento úspěch relativizuje citelné posílení Pirátů a ODS. Jelikož ANO podle těchto dat odčerpalo další hlasy ČSSD a KSČM (i SPD), oslabila by vládní většina ze současných 108 na křehkých 101 mandátů, což by pro její stabilitu nevěstilo nic dobrého.

Opoziční strany od středu doprava (Piráti 19 procent, ODS 16 procent, STAN 5,5 procenta) by získaly celkem 91 mandátů, tedy o 21 víc, než mají dnes. Pokud by se do sněmovny přehouply i KDU-ČSL a TOP 09, které zůstaly v rámci statistické chyby těsně pod pětiprocentní hranicí, zásadně by se měnily politické poměry.

Babišova opozice by tedy podle agentury Kantar CZ, na rozdíl od STEM, po aféře ve sněmovně proti současnosti o čtvrtinu rozšířila řady. ANO sice může nadále vysávat tenčící se levicový rezervoár koaličních partnerů, ale pokud je zdecimuje příliš, nebo je dokonce pošle mimo sněmovnu, může nakonec „mečiarovsky“ skončit v izolaci.

SANEP: Propad vládní koalice

Podobný trend voličských přelivů zaznamenala agentura SANEP. Hnutí ANO by posílilo na 30,1 procenta a ODS (16,8 procenta) by si prohodila druhé pořadí s Piráty (15,5 procenta). Podobně jako u Kantaru CZ oslabují potenciální spojenci Babišova hnutí KSČM, SPD a i tady se na hraně volitelnosti octla ČSSD.

Současná vládní koalice by zeslábla na pouhých 90 mandátů, zatímco pravý střed by posílil na 94 poslaneckých křesel. I tento průzkum se markantně liší od zjištění Hartlovy agentury.

Jedno však výstupy všech tří agentur spojuje. ČSSD dále padá a doplácí na vstup do vlády s obviněným premiérem, ačkoli to před volbami vylučovala. Stejně jako v minulosti se jí nedaří prodat svůj program a nevyužila ani vyhrocení kauzy kolem premiéra.

Median: Většina chce Babišův odchod

Jiný pohled nabídla agentura Median, která pro Český rozhlas zkoumala nálady veřejnosti během vládní krize. Zatímco postup středopravicové opozice podle ní schvalovalo 40 procent lidí, přístup premiéra Andreje Babiše jen 34 procent, tedy o něco méně, než u hnutí ANO jako celku. Nejhůře je opět hodnocena ČSSD.

Agentura Median rovněž měřila názory respondentů, jak by měla situaci řešit vláda. Jen 29 procent oslovených vyslovilo přání, aby vláda pokračovala v současném složení. Celkem 56 procent respondentů si přálo Babišův odchod z čela vlády, z toho 27 procentům by stačila jeho výměna, zatímco 29 procent preferovalo demisi celého kabinetu.

STEM součástí marketingu ANO

Jak je možné, že zrovna agentura STEM přinesla tak odlišné výsledky? Jedno vysvětlení se nabízí.

Andrej Babiš pochopil, že průzkumy preferencí lze využívat jako marketingový nástroj a mohou se stát součástí politického boje k ovlivňování společenské atmosféry. Krátce poté, co v roce 2014 vstoupil do vlády, se stal Hartlův „zavedený“ STEM dvorní agenturou ministerstva financí. Průzkumy pro tento rezort dělá dodnes a stávají se běžnou výbavou propagandy ANO.

Tato spolupráce přináší společné ovoce. Jde hlavně o efekt a je úplně jedno, když čísla nesedí. Hlavně že vypadají hezky. Hartl se například v lednu 2017 nezvykle osobně zúčastnil památné tiskové konference s tehdejším ministrem financí Andrejem Babišem. Rezort na ní prezentoval vyfabrikovaná data o nárůstu tržeb v restauracích v průběhu prvního měsíce provozu EET o sto procent.

STEM předvedl asi největší lapsus při rozjezdu státní loterie Účtenkovky, kdy předpovídal účast 55 procent zájemců. Jaká je dnes skutečnost? Počet hráčů od jejího rozjezdu klesl o čtvrtinu na současných 350 tisíc (4 procenta z oprávněné populace).

Ministerstvo financí z jiného průzkumu vypíchlo, že téměř dvě třetiny lidí považují zavedení EET za pozitivní krok (dotčených podnikatelů se nikdo neptal), podle nadpoloviční většiny přispěje k narovnání podnikatelského prostředí a zlepší výběr daní, a naopak není důvodem ke zdražování restauračních služeb. Chyba lávky, ale průzkumů tohoto typu vznikla celá řada.

„Tvrdíkovy“ průzkumy

STEM však zdaleka nebodoval jen u Babiše. Poprvé se výrazněji proslavil interními průzkumy pro volebního manažera ČSSD Jaroslava Tvrdíka v éře Jiřího Paroubka. Tvrdík ještě měsíc před parlamentními volbami v roce 2010 veřejně hlásil, že ČSSD získá 33 procent hlasů. Sociální demokracie však dosáhla jen 22 procent a vítězný Paroubek se musel poroučet, protože nebyl schopen sestavit vládu.

Proč se zrovna teď věnovat průzkumům, které jsou jen pěnou dní a překryjí je desítky dalších? Nedávná vyhrocená situace ukázala, jak s nimi lze pracovat. Hnutí ANO z jeho pohledu logicky vypíchlo  „to nejlepší nakonec“ STEM, který překryl celkově „nepřesvědčivější“ výstupy jiných agentur. Může však někdo tuto agenturu považovat za objektivní, když je zároveň dlouhodobě placena rezortem ANO a podílí se na jeho propagaci?

Není také bez zajímavosti, že v agentuře STEM uchovává rozhodující vliv mediální magnát Michal Voráček, spoluvlastník webu Parlamentní listy se vstřícnými vztahy k premiéru Babišovi a prezidentu Zemanovi. A i to je znát.

Není zde článek celý?