Megaloman Ťok plánuje dostavět dálnice do dvanácti let. Letos stihl jen 3,7 km

Ministr Ťok se dostal do popředí zájmu před Vánocemi kvůli nezvládnuté sněhové kalamitě na rekonstruované dálnici D1. Sebevědomí mu však nechybí. Plánuje dostavět chybějících 830 kilometrů dálniční sítě do roku 2030, ačkoli letos otevřel jen 3,7 kilometru.

Ministr dopravy Dan Ťok se projevuje jako špatný manažer, který projevil jedinou výraznou schopnost: Přežít ve funkci nejdéle ze všech jeho předchůdců, ačkoli má za sebou mizivé výsledky a na krku hrozbu mezinárodní arbitráže kvůli tendru na mýtný systém. Oč více slibuje, o to méně koná.

Urychlíme dostavbu o dvacet let

Kvůli skličující situaci na dálnici z Prahy do Brna, kde se v polovině prosince v zúženém úseku z Humpolce do Větrného Jeníkova vytvářely až čtyřicetikilometrové kolony, v nichž řidiči strávili v neutěšených podmínkách až čtrnáct hodin, dostal ministr Ťok nůž na krk od premiéra Babiše.

Špatně bylo úplně všechno. Nejvíce však dráždilo arogantní přehazování odpovědnosti ministra dopravy a jemu podřízeného Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na všechny kolem. Zvláště poté, co Dan Ťok veřejně ujišťoval, že je jeho rezort na sněhovou nadílku po zkušenostech předchozích let dobře připraven.

To však oběma politikům ANO nijak nebrání vytvářet virtuální realitu bilionových investic do infrastruktury, kterou prezentovali krátce před tímto excesem. Andrej Babiš nastoupil do úřadu premiéra s velkou vervou a odhodláním napravit vše, co tu za třicet let politická „nemehla“ namísto profesionálů zanedbala. Tedy i dostavbu dálniční sítě.

Ministr dopravy si v tomto směru hodně věří. Ačkoli se podle současného tempa výstavby jeví jako nereálný původní vládní plán dostavby 830 kilometrů dálnic v roce 2050, počítá s jeho urychlením o dvacet let.

70 kilometrů dálnic ročně?

„Za dvanáct let bude dokompletovaná dálniční síť České republiky, všechny velké dálnice. Věřím tomu, že v příštím roce začneme PPP (Partnerství veřejného a soukromého sektoru) a dostaví se to jednou provždy,“ slíbil ministr koncem listopadu v České televizi.

Konečně je podle něj dobře nastartováno a veškerá dosavadní zdržení přehodil na svoje předchůdce, ačkoli hnutí ANO drží Ministerstvo dopravy už pět let. Ťokův plán je skutečně ambiciózní, protože by znamenal do roku 2030 postavit ročně v průměru 70 kilometrů dálnic, což by překonalo všechny dosavadní rekordy.

Kaňka na kráse tohoto budovatelského úsilí spočívá v tom, že se mu příliš nedá věřit. Letos bylo dokončeno jen 3,7 kilometru nového úseku na chomutovské dálnici D7 mezi Postoloprty a Bitozevsí. Přitom ministerstvo avizovalo, že letos otevře 18 kilometrů dálnic, a tak je to se vším, co Dan Ťok slibuje.

Nereálnost plánů snícího „vizionáře“ Andreje Babiše a jeho pomalého ministra dopravy konstatovala i zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) za rok 2017. Podle ní bylo v letech 2015 až 2017, tedy v éře Dana Ťoka, který před čtyřmi lety nahradil stranického kolegu Antonína Prachaře, dokončeno jen 38 kilometrů nových dálnic. Pokud k tomu připočteme letošní necelé čtyři kilometry, dosáhl Ťok ročního průměru 10,5 kilometru, což je sedmkrát méně, než činí jeho fantazijní plán.

Kam zmizeli odborníci?

Ani ve výhledu to podle NKÚ nevypadá nejlépe. Situace v rozestavěnosti dálnic je na takové úrovni, že lze v nejbližších letech očekávat tempo výstavby dálnic zhruba 17 kilometrů ročně. Na vině je podle něj zejména dlouhá příprava výstavby, která se ovšem za éru hnutí ANO prodloužila o čtyři roky.

O tom, že se ministr dopravy nemůže donekonečna vymlouvat na svoje předchůdce, svědčí mimo jiné chyba úředníka, který loni nezvládl vykoupit všechny pozemky u Ševětína, což brání dostavbě dálnice D3. Takovým tempem není možné dostavět dálniční síť ani v roce 2050, natož o dvacet let dříve.

V této souvislosti je pozoruhodné, že NKÚ uvádí, že České republice se zatím příliš nedaří využívat potenciál hospodářského růstu a navázat ve výstavbě dopravní infrastruktury alespoň na období před ekonomickou krizí, kdy bylo mezi roky 2006 – 2010 za Topolánkovy vlády zprovozňováno v průměru 56 kilometrů dálnic ročně.

Zarážející je to zvláště z toho důvodu, jak se Andrej Babiš chvástal, že konečně do státní správy přivede odborníky a schopné manažery. Kam najednou zmizeli?

Nejsem Babišův klon

Pokud se vrátíme k nešťastné rekonstrukci dálnice D1, měla být podle původních odhadů hotova už letos, a nyní se jen stěží podaří dodržet prodloužený termín v roce 2021.

Ťokovo svalování viny na stavební firmy, které o dva měsíce nedodržely termín rekonstrukce i tak v zimě komplikovaného úseku na Vysočině, příliš neobstojí. Investor Ředitelství silnic a dálnic garantuje organizaci a průběh stavby, a o problémech věděl už v srpnu. Pokud bylo zjevné, že se stavba nestihne do zimy, měla být raději včas přerušena a provizorní zúžení v kritickém místě odstraněno, aby bylo více prostoru nejen pro řidiče, ale i pro sypací vozy.

Když se toto vše premiérovi rozleželo v hlavě, otočil a po počáteční obhajobě na ministra Ťoka udeřil. Je prý příliš měkký a měl by vůči svým podřízeným na ŘSD přitvrdit. Tento výpad lze považovat za pomyslnou žlutou kartu, která může skončit odvoláním.

Ťok se však nečekaně ostře ohradil. „Nejsem měkký, mám prostě jiný manažerský styl, než má pan premiér. Nechci být klonem Andreje Babiše. Nejsem na rozdíl od něho přesvědčený, že dobrých výsledků dosáhnete tím, že budete na lidi řvát,“ prohlásil, jako by mu už bylo jedno, zda ve funkci vydrží.

Co bude s megalomanským plánem na dostavbu dálnic, se také neví. Je snadné slibovat výhledy za dvanáct let, když není jasné, jestli zůstanete ve funkci za měsíc.

Není zde článek celý?