Největší dvojplošník světa Antonov AN-2 dodnes létá v Česku. Exkurze po letadle

V ČR létá cca 20 strojů An-2. Sovětská legenda, kterou v licenci dále vyráběli Poláci a Číňané, má několik předností, řeč o nich bude níže. „Andulu“, jak se dvojplošníku přezdívá, známe i ze seriálu „Jen počkej, zajíci!“ Až zas uslyšíte typický brukot vzduchem chlazeného hvězdicového devítiválce, poznáte, že to letí právě An-2*.

V české armádě stále slouží původně sovětská vojenská technika. V našem civilním letectví je situace jiná. Značnou dobu ČSA využívaly vládní Tupolevy Tu-154M; ještě počátkem dvoutisících let jejich ocasní plochy vyčnívaly z hangáru na Starém letišti a byly dobře vidět z autobusu. Ve Kbelích stále provozují Jak-40. Je tu ovšem ještě jeden typ, zastoupený v Česku dvacítkou létajících kusů! Jedná se o víceúčelový Antonovo An-2. Pilot z Letňan Karel T., který poskytl Sputniku rozhovor, řekl, že jejich „Andula“ ročně nalétá 200 hodin, což je na dotyčný typ docela hodně. (V Letňanech provozují hned dvě letadla daného typu, obě jsme si směli prohlédnout, viz VIDEA.)

Obr. 1: Antonov An-2 na stojánce letiště Praha-Letňany

Antonov An-2 na stojánce letiště Praha-Letňany

©
Sputnik /
Antonov An-2 na stojánce letiště Praha-Letňany

Citujeme z knihy Alexandra Sergejeviče Jakovleva Sovětská letadla, stručný přehled:

„Ještě ve 40. letech v konstrukční kanceláři Antonova byl vyvinut víceúčelový lehký jednomotorový dvojplošník An-2. Protože se osvědčil, začal být široce využíván nejen v SSSR, ale i za hranicemi. An-2 vybavený hvězdicovým motorem AŠ-62M o výkonu 1000 koní, létá v nejrůznějších sférách národního hospodářství. Je to spolehlivý a nenahraditelný vzdušný pracant i v zemědělství, taktéž i na místních civilních linkách. An-2, podobně jako legendární Polikarpov Po-2, je jeden z nejdéle sloužících typů naší země…“

Video-1: S pilotem Karlem T. přicházíme k zaparkovanému An-2. Venku mrzne, až praští, ale pohled na dvojplošník vhání krev do žil. Oceňujeme zbarvení stroje, ověřujeme si, že kola získal tento typ od válečného bitevníku Iljušin Il-2 a ostruhové kolečko od bombardéru Tupolev Tu-2. Pilot Karel T. popisuje ve videu význam červených prvků (ploch zbarvených červeně), vyjadřuje se, co piloti kontrolují před startem (štěrbinové klapky vysunuté na stejný úhel, kontrola oleje, celistvost stroje…). Obdivujeme výztužná lanka, vzpěry, vyvažovací plošku, reflektory…

Není zde článek celý?