Ve střetu zájmů: Nejen premiér, ale i jeho poradce Lenner a šéf sněmovny Vondráček

Premiér Andrej Babiš a ministr dopravy Dan Ťok otvírají stavbu úseku dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic | FOTO: ČTK

Se střetem zájmů se v okruhu hnutí ANO nepotýká jen premiér Andrej Babiš vyšetřovaný Evropskou komisí, ale i jeho poradce Roman Lenner, jehož firmy projektují dálnice, a šéf sněmovny Radek Vondráček, zastupující Kroměřížskou nemocnici ve sporu se státem.

Hnutí ANO vplulo před pěti lety do politiky jako bořitel zaběhaných pořádků a apologeta změn ve světě „tradičních“ politiků. Místy se mu to podařilo, ovšem povětšinou nikoli k lepšímu. Střet zájmů předsedy české vlády prověřuje Evropská komise a její kontroloři v nejbližších dnech zahájí audit evropských dotací, které čerpal Agrofert.

Prověrka dotací Agrofertu

Prověrka bude zahrnovat především dotační programy ministerstev zemědělství, průmyslu a obchodu, životního prostředí a práce a sociálních věcí. Podle europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) se zaměří i na to, jak často po vstupu šéfa ANO do vlády získávaly jeho firmy evropské peníze.

„Budou se koukat na procentuální úspěšnost a další věci, aby prověřili, zda se úspěšnost Agrofertu v získávání investičních dotací výrazným způsobem zvýšila,“ uvedl. K tomu lze jen dodat, že se celkové dotace pro holding po dobu Babišova působení ve vládě zdvojnásobily.

Evropskou komisi vyzval k prověření střetu zájmů premiéra Evropský parlament, stejně tak k pozastavení dotací Agrofertu do úplného vyšetření případu. To jsou novinky, které u nás polistopadový politický provoz dosud nezaznamenal. Babiš v tom však není sám. Střet zájmů, i když v menší míře, se v jeho blízkém okolí stává běžnou praxí.

„Lex Řebíček“

Premiér při bizarní obhajobě ministra dopravy Dana Ťoka, jenž loni otevřel pouhých 3,7 kilometru nové dálnice, občas poukazuje na to, že za Topolánkovy vlády stavěla dálnice bývalá firma exministra Aleše Řebíčka, a nikdo podle něj „neřval o střetu zájmů“.

Babiš tak reaguje poněkud nesouvztažně z toho důvodu, že mezi roky 2006 až 2010 bylo podle závěrů Nejvyššího kontrolního úřadu zprovozňováno v průměru 56 kilometrů dálnic ročně, zatímco jeho „odborník“ Ťok za čtyři roky zvládl celkem 42 kilometrů. Přesto v médiích prohlašuje, že rychleji by stavěl jen „superman“, a premiér přisazuje, že je nejvýkonnějším ministrem v historii České republiky.

I s Řebíčkem to bylo trochu jinak. Svůj podíl ve stavební firmě prodal před vstupem do vlády v září 2006, tedy ještě před přijetím novely zákona o střetu zájmů, zvané „lex Babiš“. Přesto byl pod nepřetržitým mediálním tlakem, jelikož Viamont postupem času zvýšil objem příjmů z veřejných peněz. Nakonec kvůli tomu musel v lednu 2009 rezignovat a úplně zmizel z politiky.

Přičinlivý premiérův poradce

A dnes? Pomiňme premiérovo farizejství, když miliardové dodávky bionafty pro státní podnik Čepro dominantně ovládly jeho firmy Preol a Primagra už v době, kdy byl ministrem financí, a Agrofert nebyl ani formálně vložen ve svěřenském fondu. V souvislosti s výstavbou dálnic vyplavala v posledních dnech na povrch jiná pozoruhodná skutečnost.

Deník Hospodářské noviny (8. 1. 2019) zjistil, že Babišův poradce pro dopravu Roman Lenner má kompletně pod kontrolou celý projekt výstavby dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. Loni v říjnu slavnostně zahajovalo její výstavbu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) za přítomnosti samotného premiéra, přičemž jde o investici ve výši 2,6 miliardy korun.

Do stavby se postupně zapojily tři firmy, které Lenner přímo či nepřímo ovládá: Valbek, IBR Consulting a Novák & Partner, každá v jiné roli. Tyto firmy pracují pro ŘSD podřízené ministru dopravy Ťokovi, ale i pro konsorcium stavebních firem Eurovia–Metrostav–Swietelsky. Premiérův poradce tak stojí zároveň na straně investora i dodavatele stavby, což znamená jednoznačný střet zájmů.

Někdo to tak může vnímat

„Uznávám, že to tak někdo může vnímat,“ připustil Lenner pro Hospodářské noviny, který se zná s Babišem zhruba čtyři roky a podle něj si hned „padli do oka“. Střet zájmů odmítá, i když nezastírá, že zmíněné firmy většinově ovládá. Jak se podílejí na projektu úseku dálnice D11 v délce 15,5 kilometru, obnášejícího mimo jiné výstavbu 18 mostů a dvou mimoúrovňových křižovatek?

Valbek připravil projektovou dokumentaci pro provádění stavby, IBR Consulting zpracoval podklady pro výběrové řízení na dodavatele stavebních prací a podílí se i na jejich technickém dozoru, a společnost Novák & Partner zajistila realizační dokumentaci.

Je zcela neobhajitelné, aby se vlastnicky provázané firmy podílející se na zadávací dokumentaci pro veřejné tendry následně angažovaly v realizačním projektu a technickém dozoru vybraného dodavatele. Tím spíše, pokud se jedná o odborného poradce předsedy vlády. Takto se otvírá prostor pro korupci, maskování chyb v projektu, ale i pro snazší navyšování nákladů proti původní vysoutěžené ceně v rámci víceprací.

Vondráčkův spor o DPH

Ve stejné době zjistil server iRozhlas, že předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček, současně provozující advokátní praxi, zastupoval Kroměřížskou nemocnici ve sporu s Odvolacím finančním ředitelstvím, rovněž spadajícím do hájemství hnutí ANO. Týkal se odvodů DPH, které musela nemocnice, zastupovaná Vondráčkovou právní kanceláří, odvádět za zdravotní služby na protialkoholní záchytné stanici.

Tento spor vedla Kroměřížská nemocnice se státem od počátku roku 2017 a loni v prosinci jí dal Krajský soud v Brně za pravdu. Ani v tomto případě Vondráček střet zájmů necítí a ve sporu se státem problém nevidí. Přitom hnutí ANO klade důraz na přísný přístup finančních úřadů při výběru daní a zejména DPH, kdy podnikatelům ostře šlape na paty. Zjevně odtud potud.

Totéž platí pro celkový přístup hnutí ANO k problému střetu zájmů a čerpání veřejných peněz, jeho představiteli tolik kritizovaného v minulosti. O tom svědčí i dosavadní nulová reakce premiéra Andreje Babiše.

Není zde článek celý?