Vědci objevili ještě jedno nebezpečí alkoholu

Častá a nadměrná spotřeba alkoholických nápojů vyvolává dlouhodobé genetické změny, které vyvolávají ještě větší závislost na alkoholu, k takovému závěru došla americká vědecká skupina z Yaleovy School of Medicine a Rutgers University. Závěry vědců zveřejnil portál MedicalXpress.

Vědci zjistili, co se pod vlivem alkoholu děje s geny PER2, který ovlivňuje biologické hodiny organismu, a POMC, jenž odpovídá za reakci na stres.

Pokusu se účastnily tři skupiny pacientů — mírně pijící, silní pijáci a alkoholici. V posledních dvou skupinách probíhala genetická modifikace, která je známá jako methylace. To znamená, že se k DNA připojují methylové skupiny, což negativně ovlivňuje aktivitu genů. Navíc se snížila exprese genů, to znamená rychlost, kterou geny produkují bílkoviny. Tyto změny byly výraznější se zvýšením množství alkoholu.

Ve druhé části experimentu vědci účastníkům ukazovali obrázky, které vyvolávají stres. Poté jim byla nabídnuta sklenička alkoholu. Ukázalo se, že pijáci a alkoholici ve stresovém stavu pijí velké množství alkoholu.

„Objevili jsme, že u lidí, kteří hodně pijí, se DNA může měnit takovým způsobem, že vzniká větší touha po alkoholu. Může to pomoct s vysvětlením, proč je alkoholismus silnou závislostí,“ uvedl jeden z autorů průzkumu, profesor Dipak Sarkar.

Závěry vědců mohou v budoucnu pomoct s určením biomarkerů, jako jsou bílkoviny nebo změněné geny, které by mohly signalizovat riziko náchylnosti k alkoholismu.

Na konci prosince Sputnik informoval, co se stane po měsíci bez alkoholu. Výsledky studie ukázaly, že měsíční odmítnutí alkoholu přispívá ke zlepšení tělesné vitality, stavu kůže a vede k dalšímu snížení spotřeby alkoholu. Počet „alkoholických dnů“ mezi účastníky akce se tedy snížil v průměru ze 4,3 na 3,3 týdně a objem konzumovaného alkoholu se snížil z 8,6 na 7,1 zavedených „skleniček“.