Vědci prozradili, kdo nejčastěji onemocní chřipkou

Pravděpodobnost nakazit se chřipkovým virem úzce souvisí s tím, jaké mikroorganismy sídlí v našem nose a krku. K takovému závěru dospěli biologové, kteří uveřejnili článek v časopise PLoS One.

„Tento objev má obrovský potenciál, ale zatím máme daleko k samovolným manipulacím s mikroflórou a vytváření „bakteriálních“ tabletek, které by nás ochránily před chřipkou a dalšími nemocemi. Pouze jsme se začali pohybovat tímto směrem,“ prohlásila Betsy Foxmanová z Michiganské univerzity ve městě Ann Arbor (USA).

Epidemie chřipky každoročně připraví o život mnoho tisíc lidí. Boj proti viru je komplikován tím, že virus má tři typy — A, B a C, a proto je těžké předpovědět, který z nich bude nejrozšířenější. Kromě toho očkování vytvoří imunitu pouze vůči jednomu nebo několika kmenům viru chřipky.

Bez očkování pravděpodobnost nákazy a rychlost uzdravení bude záležet pouze na vnitřních silách lidského organismu včetně toho, jak aktivně imunitní systém rozezná nové nebezpečí a pokusí se ho překonat.

V posledních letech vědci aktivně zkoumají, jaké zvláštnosti lidského života mají vliv na to, jak imunitní systém rozpozná chřipku a bojuje proti ní. Například nedávno zjistili, že lidé lépe zvládají ty podtypy viru, které překonali už v dětství, a také našli důkazy toho, že stravování může ovlivnit účinnost boje proti infekci.

Foxmanová a její kolegové na základě sledování života asi pěti set rodin z Nikaragui v letech 2012-2014 odhalili ještě jeden faktor, který má silný vliv na pravděpodobnost nákazy chřipkou.

Vědce zajímalo, co konkrétně ovlivnilo přenos viru mezi příbuznými, jestliže se jeden z nich nakazil a trávil dlouhou dobu společně s ostatními rodinnými příslušníky. Odebírali vzorky krve, mikroflóry úst a nosu a další vzorky biologického materiálu od ještě zdravých lidí ihned poté, co se jejich příbuzní nakazili infekcí, a sledovali je po dobu dvou následujících týdnů.

Tyto pokusy nečekaně ukázaly, že pravděpodobnost přenosu viru značně závisí na tom, jaké mikroorganismy se nacházely ve sliznici nosu a krku nemocných a zdravých členů rodiny. Například bakterie druhů Alloprevotella a Prevotella značně zvyšovaly pravděpodobnost nákazy chřipkou, zatímco mikrob Bacteroides vulgatus naopak bránil šíření infekce.

Jak může mikroflóra nosu a krku souviset s chřipkou? Vědci předpokládají, že je to tím, že tato mikroflóra neustále ovlivňuje vrozenou i adaptivní imunitu, stimuluje její aktivitu a nutí rychleji reagovat na infekci.

Je zajímavé, že u dospělých, dětí a starých lidí se tyto mikroorganismy vyskytovaly s různou frekvencí. Může to být vysvětlením, proč dvě poslední skupiny velmi často onemocní chřipkou. Právě modifikace mikroflóry je může ochránit před nákazou a zachránit život mnoha tisíců lidí.